Affärsdriven kalkyl- och inköpschef

  • Område

    Byggentreprenad
  • Sista ansökningsdag

    30 juni

Dela med en vän

Habitek är en varm och lönsam aktör inom bygg, utemiljö, teknisk fastighetsförvaltning och maskinuthyrning. Koncernen, som består av fyra verksamhetsområden, verkar i Stockholmsområdet och har ett tydligt syfte: att människor ska kunna leva, bo och verka bättre – idag och i framtiden. Vi har funnits i 27 år, koncernen omsätter cirka 500 mkr, har runt 100 anställda, eller medskapare som vi säger och hälften av våra medskapare är tjänstemän. Vårt huvudkontor ligger i Nacka Strand där alla stabsfunktioner sitter och koncernen är i god form. Delar av vårt överskott går till samhällsnytta, verklig nytta till de som behöver det på riktigt, det är vi stolta över. Habitek – Vi fixar det. Inte bara för att vi kan utan för att vi vill!

Din roll

Som Affärsdriven Kalkyl- och inköpschef (KIC) har du ansvar för det övergripande strategiska och operativa kalkyl- och inköpsarbetet och utvecklar dessutom vår inköps- och kalkylprocess så att vi blir mer effektiva och kan stötta vår produktion på bästa sätt. KIC leder och fördelar det dagliga arbetet inom enheten och är stöd i projekt både gällande kalkyl, inköp och juridik.

Uppdraget är att affärsmässigt och framgångsrikt driva och leda utvecklingen av Kalkyl- och inköpsavdelningen för att bidra till Byggentreprenads övergripande strategi, affärsmål och vision. Du ansvarar för att definiera, strukturera och leda det strategiska, taktiska och operativa arbetet gällande alla frågor som rör kalkyl- inköp- och anbudsprocesser samt för att utarbeta, utveckla, implementera och säkerställa att Byggentreprenad har nödvändiga processer och rutiner för anbuds-, inköps- och kalkylarbetet.

Kalkyl- och inköpschefen har även ansvar för framtagande av anbud/anbudsunderlag inför slutgiltigt godkännande av Arbetschef. I tjänsten ingår att säkerställa och utföra inköpsarbete i pågående projekt tillsammans med projektpersonal, personalansvar, att leda och utveckla underställd personal samt att aktivt arbeta med att utveckla och uppsöka nya UE & leverantörskontakter.

Din profil

Du är en tydlig ledare som motiverar och utvecklar din grupp i rätt riktning och kan även utbilda i kalkyl- och inköpsarbete. Du ansvarar för att skapa, underhålla och uppdatera inköpsstrukturer, ta fram avtal, följa upp priser och föra statistik, följa upp upphandlade UE och leverantörer samt bevaka kommande anbud. I tjänsten ingår även avstämning/uppföljning av anbud och projekt, att uppsöka nya entreprenörer och leverantörer, arbete med projektplanering och ekonomisk uppföljning samt kundkontakt med nya och befintliga kunder. Du har även ett ansvar för att vidareutveckla, organisera och förvalta kalkyl- och inköpsarbetet vad gäller processer och tekniska lösningar. Du har en nära dialog med arbetscheferna, vilka har det slutgiltiga ansvaret för projekten och det yttersta ansvaret för anbuden. Vi arbetar i Wikells, Bluebeem, och Microsoft Office samt projektstyrningssystemet Byggsamordnaren.

Vi tänker oss att du har en civil- eller byggnadsingenjörsutbildning eller motsvarande och har arbetat som ledare i många år och är trygg i den rollen. Du är verksam eller har varit verksam inom bygg och/eller fastighetsbranschen och är trygg i dina kunskaper inom byggproduktion och inköp. Du har vana av och klarar av att arbeta både strategiskt och operativt. Du har god kunskap inom entreprenadjuridik, AB och ABT och är väl förtrogen med anbudsförfarande i enlighet med LOU.

Som person är du positiv, en energigivare, noggrann, ansvarsfull, arbetar självständigt och kan prioritera även i stunder då det är högt tempo. Du är strukturerad, affärsmässig, social, intresserad av siffror, samt engagerad i det du åtar dig. Det är självklart för dig att ha det yttersta ansvaret för flera kalkyler och anbud samtidigt i olika stadier samt ta fullt ansvar för din grupp som f.n. består av tre (eller två?) kalkylatorer. Du drivs av att utveckla både dina medskapare och ditt eget ledarskap. Du talar och skriver svenska flytande och du har hög digitaliseringskompetens.

Vi erbjuder

Vi är ett engagerat, drivet och positivt lag som är måna om att hålla oss i framkant när det gäller kvalitet, hållbarhet och våra medskapares kompetens och utveckling. Vår kultur och våra spelregler är viktiga för oss och har är en stor del i vår framgångsresa. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt under eget ansvar och goda utvecklingsmöjligheter.

Ansökan

Låter detta intressant är du välkommen att skicka in din ansökan i form av CV och ett personligt brev genom att klicka på ”Ansök här”. Vi behandlar ansökningarna fortlöpande och ser gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 2022-30-06.

I denna rekrytering samarbetar Habitek med HRM Affärsutveckling AB. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg, lars.anderberg@hrmab.se alt. +46 70 579 57 60 samt Lisa Ivemark Schele, lisa.ivemark.schele@hrmab.se alt. +46 70 238 00 31.

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök här

Fler lediga tjänster